Kloosterstraat 70, 2910 ESSEN +32 36901910 info@dbm-essen.be

Vraag & antwoord laptopproject

Hieronder vindt u veelgestelde vragen en de antwoorden erop over het laptopproject.
Klik op de vraag om het antwoord te weten.

Meer informatie over de kostprijs en afbetaling vindt u ook in dit document.


Indien u het antwoord hier niet vindt, kan u een bericht sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

 

 

Waarom starten we met een laptopproject?

De wereld van vandaag is een digitale wereld. ICT neemt een belangrijke plek in ons dagelijkse leven in. Ook de nieuwe leerplannen eisen dat we de leerlingen meer digitaal scholen. Op deze manier willen we investeren in de digitale toekomst van elke leerling.

 

 

 

Wat zijn de voordelen van een eigen laptop?

Leerlingen kunnen overal en altijd aan de slag met de leerstof.
Leerlingen leren zelfstandiger te werken.
Leerlingen leren technische software en digitale tools te gebruiken en kunnen ook thuis oefenen.
Leerlingen verhogen hun digitale geletterdheid als voorbereiding op hogere studies en/of de arbeidsmarkt.
De lessen kunnen innovatiever en creatiever ingevuld worden.
Men leert kritisch om te gaan met digitale bronnen.

 

 

 

Wat als je al een laptop hebt, kan je deze dan niet gebruiken?

Indien het een vrij nieuw, compatibel toestel is, wel. Je geniet dan natuurlijk niet van de garantie, de helpdesk en het feit dat alle programma’s voorzien worden.

De specificaties van je toestel zijn minstens:

Voor richtingen zonder technisch tekenen:

Intel I3 of AMD Ryzen 3 processor.
8 GB RAM
256 SSD harde schijf

Voor richtingen met technisch tekenen:

Intel 5 of AMD Ryzen 3pro processor.
16 GB RAM
256 SSD harde schijf

Indien u twijfelt, contacteer dan de school.

 

 

 

Wat als er een probleem is met de laptop?

Er zal een helpdesk voorzien worden die u kan contacteren. Zij helpen u verder.
Indien het probleem niet opgelost geraakt, wordt het toestel binnengebracht op school en wordt er een vervangtoestel voorzien.

 

 

 

Wat als mijn laptop op school wordt gestolen?

De school engageert zich door kluisjes te voorzien, maar je bent, zoals bij al je spullen, zelf verantwoordelijk voor je materiaal. Er is een verzekering tegen diefstal inbegrepen, deze is alleen geldig voor feiten buiten de school, met een aanvaard politieverslag.

 

 

 

Zal de laptop niet gemakkelijk stuk gaan in de tas?

De laptops die we aankopen zijn zeer duurzaam. Ze hebben een degelijke behuizing en komen met een sleeve.

 

 

 

Wat kost me dit?

Voor het basistoestel is de rechtstreekse aankoopprijs €468,88 (2020-2021), ofwel €70,26 voorschot en €11,71 voor 44 maanden.

Voor het andere toestel is de rechtstreekse aankoopprijs €616,80 (2020-2021), ofwel €92,52 voorschot en €15,42 voor 44 maanden.

 

 

 

 

Wat voor laptops worden er aangeboden?

Toestel 1:

Lenovo L14 Amd Ryzen 3 4300u, 256 SSD HD, 8GB Ram, 14”HD

Dit toestel is geschikt voor alle richtingen t.e.m. het 4de jaar.

Toestel 2:

Lenovo L15 Amd Ryzen 3pro 4450u, 256 SSD HD, 16GB Ram, 15.6” full HD met numeriek toetsenbord

Dit toestel is geschikt voor de richtingen met technisch tekenen en CNC en voor leerlingen die deze richting later willen volgen.

 

 

 

Waarom geen Chromebook?

  • Veel software (bv. tekenprogramma’s) werkt niet op Chromebook.
  • Een permanente internetverbinding is noodzakelijk.

 

 

 

 

Is deze maatregel niet te duur?

Nee. We geven kwetsbare gezinnen net de kans om tegen een zeer interessante prijs toch een degelijk toestel aan te schaffen met ondersteuning. Het feit dat alle leerlingen toegang hebben tot een laptop, maakt het ook een zeer eerlijke maatregel. Er is ook de mogelijkheid om via de gemeente financiële ondersteuning aan te vragen.

 

 

 

Wat zit er in de prijs inbegrepen?

Een nieuw, modern toestel.
Alle software die nodig is voor je richting zoals Microsoft Office, Solidworks, Alinea … reeds geïnstalleerd.
4 jaar verzekering voor schade en dieftstal.
4 jaar fabrieksgarantie op het toestel.
4 jaar fabrieksgarantie op de batterij.
Vervangtoestel bij problemen.
Ondersteuning bij problemen met hardware en software.

 

 

 

Voor welke jaren is dit?

We starten (januari 2021) met het project voor alle leerlingen van het eerste t.e.m. het vierde jaar.
De hogere jaren mogen ook instappen indien er voldoende beschikbaarheid is.
Volgende jaren schuift dit door.

 

 

 

Kan ik ook een laptop voor mezelf of een broer/zus die niet op school zit kopen?

Nee, jammer genoeg niet. De zeer interessante voorwaarden zijn enkel voor leerlingen en personeel van onze school.

 

 

 

Ik heb twee of meer kinderen op school, moeten die allemaal een eigen laptop kopen?

Ja, de bedoeling is dat elke leerling over zijn eigen toestel beschikt. De toestellen worden in een groot aantal lessen gebruikt, dit kan natuurlijk niet als men een toestel moet delen.

 

 

 

Mag ik het toestel mee naar huis nemen en voor ander zaken gebruiken dan schoolwerk?

Ja, het is de bedoeling dat je het toestel altijd mee naar huis neemt. Je mag het toestel ook voor niet-schoolse zaken gebruiken. Er mag alleen maar legale en compatibele software op gezet worden.

 

 

 

Wat als ik naar een andere school ga?

Indien je van school verandert, krijg je de mogelijkheid om het restbedrag te betalen en zo eigenaar te worden van de laptop. Indien u het contract wilt opzeggen kan dit door middel van een verbrekingsvergoeding geregeld worden.

 

 

 

Vallen alle boeken en kopieën nu weg?

Jammer genoeg is dit onmogelijk. Toch engageert de school zich om de kosten van kopieën en boeken tot het absolute minimum te beperken.

 

 

 

Hoe kan ik de laptop betalen?

U kan het volledige bedrag ineens betalen.

Er kan gespreid betaald worden over 44 maanden, er is dan wel een voorschot vereist.

 

 

 

Wat bij een defect tijdens de schoolvakanties?

Ook tijdens de vakantieperiode gelden de geboden service en garanties. Er kan op dat moment rechtstreeks contact opgenomen worden met de helpdesk van Signpost of met de ICT-dienst van de school.

 

 

 

Moet ik de laptop na mijn schooltijd teruggeven?

Na de volledige looptijd en volledige betalingen, wordt de school eigenaar van de laptops. De school verbindt zich ertoe om de laptop aan de leerling te schenken. Na de looptijd vervalt natuurlijk de garantie en ondersteuning.

 

 

 

Mag ik spelletjes spelen op de laptop?

Ja, maar indien er problemen zijn, kan het zijn dat geïnstalleerde programma’s gewist worden bij het terugzetten van de software. Alleen legale software is toegelaten.

 

 

 

Mogen we eigen programma’s installeren op de laptop?

Ja, maar indien er problemen zijn, kan het zijn dat geïnstalleerde programma’s gewist worden bij het terugzetten van de software. Alleen legale software is toegelaten.

 

 

 

Mag ik de laptop naar mijn persoonlijke voorkeur aanpassen?

Ja dat mag. Je mag het toestel beschouwen als je eigen laptop. Je moet er wel rekening mee houden dat alles wat je lokaal plaatst en alle instellingen of programma’s die je zelf installeert, worden verwijderd bij elke onderhoudsbeurt. Je gegevens bewaren op Smartschool of op Onedrive is noodzakelijk.

 

 

 

Kan ik niet beter een laptop via internet bestellen of via een winkel kopen?

Wij zijn ervan overtuigd dat we zéér interessante voorwaarden bieden. Het is moeilijk om een soortgelijk toestel te vinden inclusief de garantie, software, ondersteuning … Via de school bent u tevens 100% zeker dat het een compatibel toestel is.

 

 

 

Ik start in het zesde jaar, is het nog de moeite om een laptop te kopen?

Het is in het zesde jaar geen verplichting. Als u een degelijk toestel met garantie wenst kan u kiezen om een toestel aan te schaffen.

 

 

 

Welke software staat erop?

Microsoft Office
Alinea
Acrobat reader
Chrome
VLC Player


Voor de richtingen met technische tekenen:

Solidworks
HSM
Alphacam

 

 

 

Wat als iemand anders de laptop beschadigt?

Indien iemand anders de laptop beschadigt, wordt dit gemeld bij het inleveren. De franchise factuur van de herstelling zal bezorgd worden aan de leerling (ouders)  van het toestel, maar hopelijk komt het tot een onderlinge overeenkomst met de verantwoordelijke (ouders).

Een beschadiging valt onder de verzekering, er dient wel een franchise (vaste kost) te worden betaald. Deze is afhankelijk van de beschadiging.

 

 

 

Wat valt binnen de garantie?

Alle gebreken die het toestel vertoont die geen gevolg zijn van beschadiging vallen onder de fabrieksgarantie. Deze loopt 4 jaar.

Andere gebreken, gevolg van schade (valschade, vochtschade, schade door foutief gebruik …) zijn verzekerd. Er dient wel een franchise (vaste kost) te worden betaald. Deze is afhankelijk van de beschadiging.

 

 

 

Kan ik mijn batterij opladen op school?

Nee, de batterijen gaan bij normaal gebruik een volledige schooldag mee (dus niet bij gamen/streamen van o.a. films). We verwachten dat de laptop volledig is opgeladen aan het begin van de lesdag.

 

 

 

Mag ik de laptop ook tijdens de vakantie gebruiken?

Ja, natuurlijk.

 

 

 

Mag ik stickers op mijn laptop kleven of er op schilderen?

Wij raden dit af om volgende redenen:

  • Bij vervanging, door defect, wordt uw toestel minder waard of moet u betalen om het schoon te maken.
  • Indien schade wordt veroorzaakt door de stickers of de verf is dit niet verzekerd.
  • Stickers of overschilderen kunnen zorgen voor oververhitting.